Thursday, February 16, 2017

Time Gila-Gila Remaja dulu....

Assalamualaikum.... and again, Hi...


Alang2 dah story2 pengalaman masa kanak2, let's go on 'Remaja ' time pulok... Shall we?



Masa remaja pasti setiap org ada hobi atau minat sendiri bukan....? As for me... always looking for a fun thing to do... or shall i say, bahaya gak actually... mari ku bawa dikau ke salah satu sejarah keremajaanku dulu....



Aku giler akan sukan permotoran..namun zaman dahulu sekitar 1988 - 1991, semuanya serba kurang canggih bukan seperti sekarang... Tapi aku x pandai sgt pasal racing2 nih (Disclaimer)



Tahun '88.... masa zaman tuh... Aku ngan bebudak Melawati tubuhkan group TOM's Racing (Team Org Melawati). Mmg pada awalnya jadik musuh pada Chicago Bears Motorsport (CBM) ngan Beach Boys Racing (BBR). Lokasi 711 (dulu) kat US embassy jalan Tun Razak jadi port. Mula dari situ, pastu lanjut ke hiway Bukit Raja (time xder toll lagik) then ke track batu 3 shah alam sebelum berakhir di KL balik. Semuanya demi kerana melampiaskan nafsu berlumbe..



Until one nite, aku 'ter'eksiden ngan Ain (salah sorang general CBM).. suddenly jadik member baik pulok....hehehe. Cikgu (boss CBM) pun ok.. Lem (Boss BBR) pun ok... so dari situ lah bermule arena permotoran mencecah 100 biji kereta berkonvoi... gabungan TOM's, CBM ngan BBR telah meng-iri-hatikan satu group BMW Jinjang until dorang ajak bet utk 5 lap keliling Jalan Tun Razak bermula dr simpang 4 Ampang Park dan U-Turn kat hospital Petronas skrg. So dorang kuar 4 biji.



Kamal (CBM) kuar ngan Toyota XE hijau dia, aku kuar ngan Lancer 1400 gua (yg dah upgrade 1600 GSR time tuh)... Lem masuk ngan Civic Bullet (time tuh kete dia paling canggih)... Tapi kite ade secret weapon... kite ade Peugoet 405 (abang) yg time tuh ter-amat-lah powernyer lepas conversion... yg standby kat paling belakang..huhuhu, .nmpk cam kete x power..tapi power gilos..



Aku ler pembakornyer.. ngan plate number ngancam WY 808 (org panggil gua "Y"BOB). Di tambah lak ngan kaler solid Navy Blue dan bercermin gelap almost 100% gelapnyer, berserta ngan tayar 225/45 (belakang) dan 215/40 (depan), brand Sumitomo, siap ngan spacer bagi kangkang baekkk punyer. Rim depan 2 piece, blakang 3 piece sbb kelebaran tayar. Dengan side ekzos dan meniarap head front 2 1/2 inci dr tanah ngan modified Renault spring memulakan pembakaran... engin berdengung sbb pakai Half Race Cam kat enjin... extractor time tuh, gua dah pakai solid chrome 4 to 1, 2 1/2 inci straight thru pipe ke kiri body. Org dok pakai Super Cable, gua pakai self modified 15mm single core electric cable jek dr spark plug ke distributor; meaning, 100% spark ...100% power msk distributor. Cume bising kat radio sbb xder Suppressor...tapi apa kire, nak berlumbe, bukan nak dengor lagu... bunyik ekzos tuh la menjadi lagu ku..ekekekek. Engine baru belen wat blueprint, flywheel br skim... seat blakang bukak.. speaker mahal2 simpan umah xnak beratkan kete.. minyak pun isi separuh jek sbb xnak berat liquid..hehehe... cume Anti-Roll bar jek x sempat pasang...huhuhu. Time tuh lak duk meng-revkan enjin jek. Mamat2 BMW jinjang lak pakai 2 M3 kotak, dan 2 modified 318i.... punyer la hangin sampai mencarut-carut kat haku...geng aku yg laen.. maintain kewl jek sbb nak bior mamat2 BMW tuh tumpu kat aku jek ngan dendam (dr dulu dah jadi strategi sbgai kambing itam..hehehe)..



Then, lampu hijau jek, apalagik.. vrooooommm lerr...!! Masa tuh adrenelin cam dah x leyh kontrol...debaran terasa...gegaran...terasa jua...huhu... aku lead masa lap 1.. then mamat M3 2 biji tu sayur aku, tapi Kamal (CBM) lak tapau dorang on 2nd lap... 2 lagik 318i mcm haram geraknyer... ingat power..chehhh!! Pastu masa lap 4, wa sau kiu balik.... until masuk last lap.. M3 warna itam tuh tibe2 pesit. Masa tuh la, Peugeot 405 yg main follow jek terjah... abis di potongnyer. M3 amik track dia, aku folo blakang.. Lem (BBR) blakang aku, Kamal sblh Lem... lepas final U-Turn kat Hospital petronas tuh... masuk korner yg depan 711, Peugeot 405 amik lap luar... rapat ngan divider...mmg driver terer....side swipe pastuh full throttle bile cecah straight road (org x tau, itu lah satu2nyer peugoet 405 yg 4X4 masa tuh tu sbb secret weapon) Aku ngan bros yg lain dah amik track dlm... tapi M3 sbb terlalu ghairah nak memenggal 405, lupe track luar tu cam koner Rothmans, tayar jenis blakang pusing lak tuh, so apalagik...kababoom!! lahh atas divider btol2 dpn org ramai.... bumper tercabut.. air menyembur.. berasap abis. Member2 dia berenti, tapi dia suwoh kejor. hahahaha... Malangnyer, kiteorg sumer dah siap pasang rokok kat hujung trafik light da time tu. Tapi sbb dorang nak kaver malu, budak M3 tu paksa gak drive kete dia slow2 ke Caltex tepi jalan depan sebelah MenaraTabung Haji. Member2 dia yg lain lepak situ..... Tunggu dia sampai... sorakkan kedengaran.. MASYUKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!! Keuntungan bahagi 4! Hahaha.... pastu parking cantik2 kat Phase II dan apalagi, happening lerr... ekekekeke.



Masa tuh.. team APACHE lum timbul lagik... tapi pengasasnyer adik kepada TOM's nyer shareholder..hehehehe. Team APACHE time tuh cume gerak pakai Charade Aura Turbo yg di bawa khas dr Singapore, tapikan teknologi pengubahsuaian org2 Malaysia lagi bagus dr mana2 negara dulu. Sumernyer RAW jekk... xder pakai mesin2... nak wat balancing & allignment tayar pon pakai timbang air..klasik siot!!



Tepat jam 3.00pg... trafik wat operasi sbb mat2 rempit dah maen kat jalan tuh..siott jek.. Tak pasal2 kete aku kene tarik ke Balai Jalan Bandar. Padahal parking kat parking disko tuh. Rupenyer ade org pecah lobang kata ade race. Jalan Bandar hangin ngan polis Ampang sbb racing depan mata jek tapi x kantoi kiteorg...huhuhu.



So, dorang x bleyh tahan kete lama sbb xder bukti yg kiteorg race earlier cume leyh ugut nak barai kete kalu kene tangkap race lagik. Tapi mamat M3 tu yg paling sedeh. Dah la eksiden sampai kete hancurr....pastu kene gak tarik ke balai.. hahaha...



Overal, itu adalah sebahagian dari pengalaman aku. Kadang2 tuh bile tangan dh kat stereng, pastu kene bakor lak tuh, mmg ilang akal... Aku penah kene headhunted ngan PERT masa main kat Batu 3...huhuhu..ingat nak main pro... tapi arwah daddy nasihat gi belajo (Anak bapak..ngikut je larr...hehehe)


Itu belum cite lagik lumbe kat jalan Ulu Yam tanpa pakai lampu... bulan yg di pagar bintang lah jadik lampunyer.... bayangkan hati ngan perut tinggal kat umah... bawak telor je sbb nak race dlm gelap nih...hehehe...


Ade lagik yg time kene kejor polis... 9 biji kete polis kejar lebih 30 biji kete kat Federal Highway lepas tol Shah Alam. Tu penangan geram lepas kuar track batu 3..ekekeke... Aku selamat beb sbb aku cilok masuk ke Sungai Way exit pastu parking dlm gelap belakang bangunan..hehee. Tu sbb bile tgk fast & furious tuh kenangan lama kembali. Aku ade gak pengalaman, enjin GSR hancuss so tukar enjin Mitsubishi 2.0 Wagon...hahaha..gelak2!! Tapi power siot...walaupun enjin wagon, tapi kene pandai pilih trek. Bet kecik je, tapi trek...'layan naik genting'!!! hahahaha....budak tuh pakai civic mayat tuh tapi tewas gak ngan aku sbb aku punyer Pulling Drive kuat, almaklum la... asal enjin Wagon kann. Maybe mamat tu pikap power, tapi naik bukit dan konering, aku lg cempiyen...huhuhu. Pastu rindu gak ngan kepoweran GSR balik, then dapat sebijik lagik, tukor and re-activate myself kat jalan2 raya..huhuhu.



Banyak gak lagi pengalaman yg resmi dan x resmi.....lenkali sambung di lain masa.. . kang org marah tulis panjang2 (apa..ingat ini karang novel kaa???)



Tapi apa2 pun, BERLUMBA LAH DENGAN YAKIN & SELAMAT ..hehehehe.. itu nasihat padu dari aku...kuikuikui. Okay.. Okay... "JANGANLAH BERLUMBA DI JALANRAYA.... MASUK TRACK TEST TENGOK!" (nasihat ini sebagai Disclaimer)


Sekian


p/s... 



Rindu beb ngan zaman dulu... the adrenaline, the cars, the accessories, the gurls (opps!) the happenings....huiishhh. Bisa ngigau aku mlm nih..huhuhu. Tapi now mmg dah kureng sgt dah, anak dah nak masuk 6 org, umur dah lanjut so, maintain jek enjin standard ngan ikut speed limit. Kadang2 ade gak laju kat hiway. Cuma,  jgn sesekali di pancung, mmg aku pantang!!!! Kalau x di cubit di peha oleh cik wifey, mmg kene pancung balik la yg memancung tadik.... cam org putih kata "Old Habits Die hard".



Satu lagik.... kalau nak cucuk angin kete lain bole, cume kene pastikan kete tuh mmg di kenali lebih power & baru sbb kalu ko kalah pun, xper... sbb kire mmg dia lagik power @ baru. Tapi kalau dia kalah, jadik bahan beb!! hahaha


p/s/s....


Kpd yg terer bab2 kete ngan racing nih... pls dun condem my karangan k... Dah dari awal ngaku tak arif sgt pasal mende2 nih tapi kalu ade sesapa nak yg ade kete power cam EVO 10 RS yg dah bikin utk tujuan test run, sila panggil aku testkan k (geram pulok aku mendengarkan kepowerannyer...huhuhuh). Kene lak kalau jenis enjin tu yg 4G63, 2.2L Turbocharged DOHC MIVEC 4 cylinder by Tomei tu..lagi baguih....ade lak pakai Hewland punyer 5 speed gear shift..pasti shifting baekk punyer. Ditambah pulak isi dlm penuh ngan toyol2 seperti MoTec M800 ECU, G-Reddy Profec B-Spec ii dan Defi meter boost mmmg nangis worr... Nak jadikan citer, additional power outrun disupport oleh Turbo Kit HKS Kansai 3240, blow off valve HKS Type 2 Racing, siap ngan Wastegatenyer, disamping pakai Brembo 8 port (depan) & 4 port (blakang).... sure aku leyh jadik giler balik.. ekekekekeke..



Rayuan ku:
"Aku nak test kete woii.... sesapa ade kete power, bg la aku peluang.. hiway DUKE kat Ulu Klang tu byk gak straight road, tgh mlm kete kurang.....leyh jadi tempat merembat!!! mehh larr...hahahahaha"


Until our next story mory yea... Wassalam

__________________

No comments:

Post a Comment